Prawdziwe dziennikarstwo służy prawdzie, dobru, pięknu PDF Drukuj Email
Wpisany przez Beata   
środa, 30 stycznia 2019 23:38
Zadaniem każdego z nas jest to, by z dziennikarstwa uczynić sztukę najpierw widzenia, a potem opowiadania; rozumienia a potem streszczania; widzenia więcej niż się wydaje; widzenia rzeczy, których inni nie widzą; opowiadania o rzeczach, o których inni milczą; rozumienia znaków czasu; podawania do wiadomości tego, co inni odrzucają i przezwyciężania obojętności apelami i pytaniami. Prefekt watykańskiej Dykasterii ds. Komunikacji mówił o tym do dziennikarzy katolickich, uczestniczących w Międzynarodowych Dniach św. Franciszka Salezego w Lourdes we Francji.

 

 


 

Paolo Ruffini przypomniał, odwołując się do ostatniego przesłania Papieża na Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu, że prawdziwa komunikacja z drugim dokonuje się tylko w świecie realnym, gdzie akceptuje się rzeczywistość i w niej spotyka się z drugim. Nieodzownym elementem takich zachowań jest dialog i słuchanie drugiego. Tylko bowiem w szczerym dialogu można odkrywać prawdę, która nie jest jakimś przekonaniem.


Prefekt Dykasterii ds. Komunikacji podkreślił, że dziennikarze są powołani do poszukiwania i głoszenia prawdy, dobra i piękna. „Dobro, prawda i piękno są nierozdzielne od międzyludzkiego komunikowania się. Nierozdzielne zarówno w swej obecności, jak i w swej istocie. Kiedy obrazy, czy wiadomości swoje zadanie odnajdują w konsumiźmie, lub manipulowaniu człowiekiem, to znajdujemy się w jakiejś pułapce, w sytuacji niosącej agresję” – mówił Ruffini cytując Papieża Franciszka. Dodał, że nawet w sytuacjach konfliktowych i bolesnych jest do odkrycia fundament dobra i wtedy prawda może ku niemu prowadzić. Prawda bowiem, która nie jest dobra w ostateczności nie jest prawdziwym dobrem.


Prefekt watykańskiej dykasterii medialnej zwrócił także uwagę na kwestię zła, które istnieje i nie wolno go ignorować. Zło należy zobaczyć, zdiagnozować i odrzucić zwracając się w stronę prawdy.


Międzynarodowe Dni św. Franciszka Salezego, patrona dziennikarzy, potrwają w Lourdes do 1 lutego, a ich tematem jest: „Dziennikarstwo a przekonania”. Bierze w nim udział ponad 250 przedstawicieli katolickiego świata mediów z prawie 30 krajów. Jednym ze współorganizatorów tego wydarzenia jest watykańska Dykasteria ds. Komunikacji.


źródło:


Poprawiony: czwartek, 31 stycznia 2019 22:58